Jemput singgah blog saya..

Thursday, November 01, 2012

SENAMROBIK & AEROBIK


Tempoh hari kelas saya - Batch Realiti dengan semangatnya membuat 1 TOT pada hujung minggu untuk mengasah bakat dalam menjadi fasi yang terbaik. 
Pada minggu pertama saya ditugaskan menjadi instruktur senamrobik kerana setelah mendapat teguran daripada En.Aziz sewaktu di kelas dulu,kami mula sedar bahawa senamrobik juga sangat penting dan perlu dititikberatkan dalam modul/program yang akan kami jalani nanti. 
Jadi saya membuat rujukan sebelum menjadi leader dan ini adalah sekadar untuk berkongsi sahaja... Salah silap mohon tunjuk ajar ye......... :)

Apa itu Senamrobik ?

Kolej Perubatan Amerika mengatakan bahawa senamrobik merupakan aktiviti yang menggunakan kumpulan otot besar secara berterusan yang boleh diselenggarakan dengan berirama supaya dapat meningkatkan tahap kardiovaskular. 



Sejarah Aerobik


Syarat-syarat dan kaedah latihan, kedua-duanya telah dikembangkan oleh Kenneth H. Couper, seorang ahli fisiologi Latihan Tentera Udara U.S. Dr couper orang yang bersemangat melakukan latihan mengatakan bahawa secara peribadi dan professional hairan tentang sesetengah individu yang mempunyai kekuatan otot yang baik masih cenderung untuk melaksanakan sesuatu aktiviti di tahap yang lemah seperti aktiviti lari jarak jauh, berenang dan berbasikal. Beliau telah memulakan dengan secara sistematik tahap persembahan manusia menggunakan basikal ergometer. Beliau juga mula mengukur pelaksanaan sesuatu aktiviti yang dapat ditanggung dalam tempoh tertentu menggunakan oksigen.

Buku pertamanya, Aerobics telah diterbitkan pada tahun 1969. Dalam buku tersebut telah jelaskan tentang program-program latihan yang melibatkan aktiviti berlari, berjalan, berenang dan berbasikal. Buku tersebut menjadikan sesuatu sejarah yang tidak disangka apabila masyarakat yang sedang mengalami peningkatan lemah dan lembap telah melihat tentang peripentingnya meningkatkan latihan. Buku tersebut mendapat jualan yang banyak dan memberangsangkan.Data saintifik Couper menyediakan asas-asas saintifik untuk program-program aerobik moden dan kebanyakannya berdasarkan jumlah semua penggunaan oksigen.





KEPENTINGAN SENAMROBIK
Fizikal:



• Mengurangkan risiko daripada kematian pra-matang
• Mengurangkan risiko yang membawa dan / atau hampir mati akibat penyakit jantung disebabkan peningkatan kardiovaskular.
• Mengurangkan risiko pembentukan kanser usus dan kanser payudara
• Mengurangkan risiko mendapat diabetes
• Mengurangkan atau menyelenggarakan lemak berat badan dan pengawalan berat badan yang diperbaiki.
• Menyelenggarakan tulang 
• Mengurangkan lekukan dan kebimbangan
• Meningkatkan fisiologi 
• Dalam tempoh yang lama, membantu tekanan darah dan mengawal tahap kolesterol dalam badan
• Menjadikan keadaan kesihatan seseorang itu bertambah baik dan tidak perlu risau akan risiko kecederaan.





Mental :
• Mengurangkan stress
• Meningkatkan daya pemikiran
• Membina kecergasan otak




Aturan Kaedah Senamrobik



Beberapa kaedah yang mudah dapat membantu anda membentuk diri yang sihat melalui rutin harian anda :



• Tidak makan dua jam sebelum melakukan senaman yang berat. 



• Minum air dalam kuantiti yang banyak sebelum, semasa dan selepas bersenam.



• Selaraskan aktiviti mengikut cuaca dan kurangkan apabila telah 
kepenatan atau sakit. 



• Apabila bersenam, ikutilah simptom-simptom amaran badan, dan dapatkan nasihat daripada pakar perubatan jika anda merasa sakit di dada, jantung tidak tetap, letih yang berlebih-lebih, loya, sesak nafas tidak diduga atau sakit kepala yang amat sangat.



No comments:

Post a Comment

Ok tell me how do u feel about that?